Literatura Josep Carner

dilluns, 16 de desembre del 2013

Poemes Miranda

Llibre D'Auques i Ventalls (1914)

El llibre va ser publicat l'any 1914, quan ell tenia 30 anys, amb aquest retorna a la seva tradició satírica, és un llibre d'ambientació ciutadana, que mostra una Barcelona costumista i la política de l'època. Amb aquest llibre va evolucionar cap al postsimbolisme.

LA BELLA DAMA DEL TRAMVIA
Si ran de la parada veieu el tram passar 12
tot ple de smarts o gent de la pescateria, 12
sota un gran feix de plomes eternament hi ha 12 
la bella dama del tramvia. 12

La nua el seu ermini, gelós com un serpent; 12
sa gorja mal coberta la voluptat exhala; 12
deurà parlar, quan parli, melodiosament: 12
és de París o Guatemala. 12

Tot d’una que l’heu vista, s’allunya a l’infinit 12
dins el brogit del tròlei i de la baluerna, 12
i es decandeix llavores la flama del sentit. 12
Ah, si hi pugéssim, ¿fóra eterna? 12

Oh, no! La bella dama, de plomes sota un feix, 12
val més que amb sa llegenda s’allunyi, gens copsada; 12
si gaire l’escatíem, no fora tanmateix 12
com la sobtà la llambregada. 12

Car ella cal que baixi quan arribem —ço és, 12
que aquella maniobra subtil resulta vana—, 12
o resta, i és de Gràcia i de segur diu pues, 12
sollant la parla catalana. 12

I no hi ha més manera: la dama se’ns ne va 12
o bé un detall la minva i un mot la deshonora. 12
Anem a peu, poetes, cercant de somiar 12
l’alta bellesa duradora. 12

Jovent, oh tu que cerques la joia o el renom!, 12
no cuitis a adorar-los, que el dol et colpiria. 12
Sovint les esperances que fan d’esquer són com 12
la bella dama del tramvia. 12

Comentari:

En aquest poema l’autor vol explicar que les aparences poden ser enganyoses.
La bella dama del tramvia és un poema satíric, es reia de la dama i els poetes que pensen que és perfecte.

La primera estrofa parla de diferents tipus de persones i la protagonista és una dona sola i elegant.
La segona estrofa parla de la pell que li cobreix el coll, a més s’imagina d’ on pot ser.
A la tercera estrofa la dona s’allunya.
La quarta fa referència a que no coneixem a la dona i s'allunya, si la coneguéssim seria diferent.
La cinquena diu que és millor que marxi i així no deixarà de ser bella.
La sisena aconsella als poetes que no tinguin pressa per conèixer la bellesa ja que no existeix.
I la última adverteix que de vegades les esperances s'haver trobat algú bell són com la bella dama del tramvia.

És un poema de 7 quartets alexandrins. Es tracta d'un sonet. Amb una rima consonant, alternant la rima femenina amb la rima masculina, d'art major. Podem trobar algunes elisions, sinalefes, enumeracions i comparacions.




SÍMBOLS
L’antic veia la Lluna com una noia casta, 12
el Sol com un poeta. El foll estiu on som 12
(la pedra es torna brasa i l’aire es torna plom, 12
la fina camiseta com una pell s’encasta), 12
és com una senyora (Guiteres o Proubasta) 12
que, com sobreeixint, no dóna, amb planta lleu, cap tomb; 12
baldera, boteruda de natges i de llom, 12
espera el seu tramvia i amb els ulls clucs ja el tasta. 12
Bell punt aquell s’atura, que amb totes dues mans 12
pren qualsevol dels dos agafadors llampants 12
i envers la plataforma i s’empeny ella mateixa, 12
però damunt l’estrep un peu, un d’únic, deixa: 12
són pocs una minyona, un noi i un d’Agramunt 12
per a lliurar la cuixa d’en terra, hissant-la amunt. 12

Comentari: 
Aquest poema té relació amb Bella dama del tramvia.
Va ser afegit a la segona edició del llibre Auques i Ventalls (1914).
Es tracta d’un poema humorístic.

A la primera estrofa podem observar una comparació entre una noia i el sol, per la seva bellesa, situada a l’estació del tramvia.
A la segona és una descripció d’una dona grassa que està esperant que arribi el seu tramvia, però està inquieta perquè li costarà pujar i això li preocupa.
A la tercera estrofa veiem com arriba el tramvia i la dona necessita l’ajuda d’una minyona i uns quants nois per poder pujar.
A la quarta trobem una explicació de l’ajuda i l’esforç que han de fer perquè la dona pugui pujar amb detalls per a que es pugui entendre l’escena.

Es tracta de dos quartets amb versos alexandrins i dos tercets amb versos alexandrins també. Podem trobar algunes elisions, sinalefes, enumeracions i comparacions.



Llibre De la paraula al vent (1914)
Josep Carner va escriure aquest llibre amb 30 anys, en aquest llibre es parla d'una història d'amor al llarg d'un any, influenciada per un fracàs sentimental real. En aquest poemari es mostra un Carner més adult i madur en quan a l'hora d'abordar aquests temes. En aquest llibre també es pot entreveure alguna influencia anglesa que va tenir Carner, amb la meditació i l'ús del jo més líric a la recerca de la moralitat perduda.

VORA LA MAR ÉS NADA

Vora la mar és nada l’estimada 10
i és olorosa de ruixim marí; 10
té els canvis de la mar en la mirada 10
i lliure es gronxa per un blau camí. 10

Compta les veles a la matinada, 10
veu a la tarda el cuejant botí, 10
d'un so de mar és a la nit bressada; 10
i el meu plany no li vaga de sentir. 10

Amor, ensenya'm una veu novella 10
de prou virtut: no pas la cantarella 10
de l'aigua al vent o damnejant esculls: 10

que al bon recer de l'oblidada quilla 10
em valgui el so difós de la conquilla 10
quan serem sols i aclucarem els ulls 10

Comentari:

En aquest poemari hi ha un rerefons biogràfic de quan Josep Carner estava enamorat de la filla de l'arquitecte Eduard Domènech i Muntaner. Aquest poema és un dels pocs que mostren senyals d'aquesta història amorosa.

El títol de l’obra és un joc literari on queda amagat el lloc on va néixer la seva amada.
El que Carner fa és poetitzar un mar irreal, tranquil i controlat, element que respon a l’esperit noucentista.
És un poema amorós, fa un cant a un amor sensible i íntim.

A la primera estrofa explica que la seva estimada va néixer vora la mar, que té una mirada profunda que transmet emocions.
A la segona estrofa explica com durant la nit se’n recorda d’ella.
A la tercera estrofa diu que no vol un amor exaltat, sinó vol un amor senzill, íntim i seré.
Durant la quarta estrofa mostra lo bé que estava amb ella, al seu costat. 

El poema està format per dos quartets i dos tercets, amb versos decasíl·labs d'art major. Es tracta d'un sonet amb rima encadenada. Podem trobar metàfores, a més dels sentiments de l'autor, després d'un desengany amorós.



Llibre De Bella terra, bella gent (1918)


EL DIA REVOLT

Fes batre de nou el cor que s’enuja;
per cel, terra i mar emporta’t en folla escomesa la vida planyent,
oh dia revolt de sol i de pluja,
oh dia esquinçat de sol i de pluja i de vent!

¿Qui sap si seran amargues o pies tes deixes?
Hi ha ocells que t’afronten i d’altres que fugen als nius.
Les frondes, el cel, la boira, la gorga, les bruixes mateixes
no saben si plores o rius.

    Potent, en la nau abats el cordatge, regires la vela rompuda;
trontolles els arbres del cim a la rel,
i menes quadriga que va a la batuda
dels núvols de flama que munten a l’era del cel.

   Escampes llavors, polsegueres, auguri de mort i de vida;
t’emportes les fulles, cantant, a l’atzar;
i clapes de llum la terra atuïda,
i voltes de rares escumes els pàl·lids miralls de la mar.

   Regolfa ta veu per dins de la serra
i sonen les balmes d’aquesta clamor:
—Desvetlla’t, oh cor de la terra!
que viuen i juguen encara, cadells de Cibeles, la Ira i l’Amor—.

   Trasbalses la pau en ta via;
l’esclat de ta febre val tot un seguit de centúries; ¿què hi fa si,  de cop, les consum?
I fins de les fosses aixeques follia
i esborres l’antiga rodera del seny i el costum.

   ¿Qui ha vist com avui dansar la tempesta
i aquests diamants en flors tremoloses d’esglai,
i aquesta claror, com una desfeta ginesta,
que alegra i endola l’espai?

   Oh dia revolt de sol i de pluja daurada,
oh dia esquinçat de sol i de pluja i de vent,
Mudança amb un elm de colors, menyspreant cada inútil durada,
desig renovant, desig rebatent!

   Salut a la tendra donzella
que vela son pit, adés borronat;
a cada semença que romp la tavella,
a qui ja bategui, frisant d’ésser nat.
   Salut a la vida, del fons de la força infinita,
jamai destriada pel savi ni dita en cançó;
i a la visió, amb signes volubles escrita,
sospirant al lluny en dispersió.
  
   ¿Serà que l’acuit, que els aires trasmuda
cridi a la Victòria, a so de trompetes, de cants i renills?
Salut a la Pàtria, en saba de segles crescuda;
salut a la Pàtria, no encara nascuda,
com l’hem somiada sos fills.

Comentari:

Aquest poema ens parla sobre una naturalesa que estava en calma però que per una tempesta s’ha convertit en un paisatge descontrolat i alterat. Després parla de Catalunya dient que tot i que hagi passat per un període de crisi ha de tornar a renéixer.

Podem dividir el poema en dues parts: una part de raonament i critica sobre la tempesta i l’altre part es centra en el “jo poètic” de l’autor.

Aquest poema presenta una mètrica molt irregular, està format per 11 estrofes de 4 versos cadascuna. El nombre de versos en cada vers varia entre els 8 i 25 síl·labes.



Llibre D'El cor quiet (1925)

Aquest va ser el primer llibrer que Josep Carner va escriure des del seu exili, representa un cop de timó a la seva obra.
Amb aquest llibre fa un canvi de temes i to respecte a la seva etapa anterior, plenament noucentista.

CANÇONETA INCERTA

Aquest camí tan fi, tan fi, 8
     ¿qui sap on mena? 4
¿És a la vila o és al pi 8
     de la carena? 4
Un lliri blau color de cel, 8
     diu: —Vine, vine—. 4
Però: —No passis! —diu un vel 8
     de teranyina. 4

¿Serà drecera del gosat, 8
     rossola ingrata, 4
o bé un camí d’enamorat, 8
     colgat de mata? 4
¿És un recer per a adormir 8
     qui passi pena? 4
Aquest camí tan fi, tan fi, 8
    ¿qui sap on mena? 4

¿Qui sap si trist o somrient 8
     acull son hoste? 4
¿Qui sap si mor sobtadament, 8
     sota la brosta? 4
¿Qui sabrà mai aquest matí 8
     a què em convida? 4
I és camí incert cada camí, 8
     n’és cada vida. 4

Comentari:

Aquest poema tracta sobre les incerteses de la vida, és a dir aquest poema reflecteix la vida com un camí obert cada dia a l’atzar, sense seguretats i el fet d’haver de prendre decisions sense saber si són les que et portaran cap a un camí correcte.

El poema està compost per tres octaves anisosil·làbiques d’art menor. La rima és consonant encadenada.

Durant la primera estrofa podem veure com el poeta es situa davant un camí fosc que se li obre al davant i és símbol de vida, però no sap on el portarà.
A la segona estrofa el caminant s’enfronta als dubtes que va plantejant el camí i es planteja si serà un trajecte curt i arriscat o un camí llarg i agradable.
A la tercera estrofa canvia el tipus de pregunta però no el seu contingut.


BEAT SUPERVIVENT

La meva pipa jau, i no perilla, 10
a un racó de la boca. —Mitjanit. 10
Enllà dorm el meu fill, ençà ma filla 10
i dolça alena missenyora al llit. 10
—¿Què fa tot sol? Dotze hores són tocades 10
—diuen, veient la ratlla de claror 10
sota la porta, negres, ensonyades 10
les cambres al costat del menjador. 10
¿Què faig? Em plau eixa sobirania 10
d’una clapa de llum entre foscors; 10
encara visc, mentre ma gent somia, 10
com un supervivent misteriós. 10
Em distreu aquell pom de violetes, 10
o bé el rellotge o el meu foc encès; 10
ja del llibre les tímides lletretes, 10
desentrenat com só, no em diuen res. 10
Fuig tot afany d’avui, tota cabòria, 10
com seguint de ma pipa el torterol; 10
i del meu fadrinatge la memòria 10
de puntetes, suau, torna a mon volt. 10

   Oh fadrinatge! Espera d’un viatge, 10
entre un brogit que es mou i que relluu, 10
abocament dels ulls a cada imatge 10
i tremolor davant un colze nu; 10
anar tot sol a respirar les roses 10
d’abril, quan plou, per un carrer oblidat; 10
debatre amb els amics d’estranyes coses 10
en un lloc tot encès, tot entelat, 10
i, no volent cap llei, tenir les flaques 10
que són com borda, miserable llei: 10
aquell ficar les mans a les butxaques 10
i arronsar-se d’espatlles com un rei, 10
tancar-se amb una porta que no tanca, 10
mesclar música i pols, taques i flors, 10
i no poder trobar la roba blanca 10
sinó quan d’un calaix ne penja un tros. 10
Sentir pel maig que el cel se’ns encomana, 10
parar-nos tot sovint a mig camí, 10
i anar a jeure tan sols, de mala gana, 10
quan el fanal és roig de tan servir; 10
llevar-se tard, ja mig marcit el dia, 10
dinar quiet al menjador tot buit 10
i veure amb no sé quina melangia 10
que el sol,  tot de biaix, us besa un fruit. 10

   Joventut, fadrinatge! Us allunyeu, 10
no pas massa remots de ma diada, 10
com gent que ja ha tombat per la collada 10
però que encar se’n sent alguna veu. 10
No em deixàreu, talment, sense riquesa, 10
sense desigs i companyons gentils!, 10
ara que creix ma cella desatesa 10
i els primers cabells blancs lluen subtils. 10
Oh cambres de mos fills, plenes de fades, 10
oh seny de la muller, ple de destí, 10
i, a mon voltant, mirades confiades 10
que en mi reposen com si fos diví! 10
   Qui un temps va ésser l’indolent donzell 10
ara en una illa de nocturna calma, 10
es sent  empallegat pel seu reialme 10
i somriu ell mateix de son mantell. 10

Comentari:
El poema tracta sobre la joventut perduda de l’autor, però com tot és perfecte està classificat com un poema neoclàssic.
Està constituït per tres estrofes de versos decasíl·labs d’art major, amb rima consonant encadenada.
La primera part l’autor observa als seus fills i la seva dona com dormen, mentre llegeix un llibre, però també s’està quedant dormit., eus fills i la seva dona l' Parla amb ell mateix recordant com era de jove.
A la segona part l’autor recorda la seva joventut, les coses que feia i el que sentia, quan no tenia preocupacions ni responsabilitats.
A la tercera part diu que la joventut s’allunya com la gent que ja és gran però que encara té esperit joves, però tot i haver tingut molts amics i haver viscut moltes experiències ara ja s’ha fet gran, té una família i responsabilitats amb aquesta. Recorda que va ser jove una vegada i ara ja no ho és.



Podem trobar el tòpic literari del “Tempus Fugit”, ja que parla sobre el pas del temps i la joventut perduda.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada